٩‏/١٢‏/٢٠١٣

10 ديسمبر يوم حقوق الانسان

(لكل انسان الحق في الحرية.. والكرامة.. والمساواة.. والسلام.. والمعرفة.. والعمل.. والراحه.. والعدالة.. والحماية.. والزواج.. والسكن.. والحياه.. والصحة.. والاعتقاد.. والتعليم.. والمشاركةالسياسيه.. والعمل الاجتماعي.. وعدم التمييز.. والاعتراض.. والاعتصام.. والتظاهر.. والمواطنه.. والحماية من الفقر.. والحماية من التعذيب والتعسف.. والتعبير عن الرأي.. و........)
ذكرى اليوم العالمي للاعلان العالمي لحقوق الانسان 10 ديسمبر من كل عام


انا مش هنحني ولا بنتمي 
ليك يا زماني
انا مش هتسند ولا هتولد
فيك يا زماني
حلمى انا ازرع ورود
مكان الحدود
بين البشر
امسح دموع
طفل موجوع
وحساس بالخطر
حلمى انا فى عيون للناس
لكنه تاه وسط الاحداث
لكن انا مش ناسى
ومش قادر ابد يوم جديد
انا مش هنكسر ولا هتهزم
فيك يا زماني
انا مش هتروى من بحر غرقنا
فيه كل احلامى
حلمى انا ان العيون
متشفش لون للانسان
نلغى الحروب ونجمع قلوب
تدوق السلام