13‏/12‏/2013

حكومة عاهات لا كفاءات



حكومة د.الببلاوي دي كل يوم بتثبتلي انها حكومة عاهات مش كفاءات... حكومة جاية علشان تزيد فقر الفقير وتزود غنا الغني.. خبر زي الغاء الدعم عن من يزيد معاشه عن 1200 جنية دا خبر ممكن يولع فيهم في ظل فشلهم في وضع حد اقصى للمرتبات يطبق ع الجميع واستثنا منهم الوزرا والبترول والبنوك...
الموضوع دا اكيد خيال ولا يمكن يكون ف الوزارة دي حد درسه كويس ..!!  لان 1200 جنية دول الوزير بيشرب بيهم ميه معدنية او بيتعشا بيهم سندوتشات..!!
يا باشا ولا 3000 جنية تكفي اسره مكونه من زوج وزوجه وطفل في ظل الاسعار الوالعة وغير المستقرة والمستشفيات الحكومية الزبالة والبطالة بين الشباب..
يا عم الوزير انت عارف اللي معاشه 1200 جنية دا بيجيب دوا بكام.. وعنده عيل مش متعين بيساعدة.. او بنت مش متجوزه بيساعدها..
لو عايزين ترشدوا نفقات متجوش ع الفقرا في البلددي متكرهوش الناس فيها اكتر.. كفاياكوا مواكب وورد في المكاتب وعشاء عمل ومرتبات متستحقوهاش...!!
يا عم الوزير راجع نفسك وقبل ما تلغي الدعم عن اللي دخله 1200 جنية وفر للناس مستشفيات يقدر يتعالج فيها بجد.. ووظيفة للخريجين اللي كل واحد فيهم زي الشحط ولسه مسؤولين من اولياء امورهم لعدم وجود عمل لهم.. واظبط اسعار السوق اللي كل يوم بحال.. وبعدين ابقا شيل دعم واعمل كوبانات للغاز
يا عم الوزير كون ع قد المسؤوليه اللي هتتسأل عنها ادام ربنا.. واعرف اننا بلد بتعاني اقصاديا وابدأ بنفسك علشان الفقير يقلدك.. وبلاش تركزوا مع الطبقة الوسطى وبصوا شويه مع الطبقة اللي وكلاها والعه..!!

مع تحياتي محمود فرحات